Övervakning

 
Som ni säkert inser missar jag en heldel av svenska nyheter men ibland får man höra lite. Oftast från andra bloggar. För en liten stund sen fick jag höra det där om att allt fler föräldrar använder gps i mobilen för att spåra sina unger.
 
Jag vet inte, just det grejen ger mig sånna obehagskänslor. Självklart är det en bra ide att kunna göra det ifall att någon unge försvinner, ramlar i en brunn eller liknande men att det så lätt kan missbrukas. Även om jag är 13 eller 23 eller varför inte 8 år så vill jag inte att någon ska ha den makten över mig att alltid, vid varje tillfälle kunna ta reda på exakt vart jag befinner mig. 
 
Jag vet inte exakt vad det är jag vill få ut här...
 
Jag tror att ungdommar har mer förnuft och förtjänar mer frihet än vad äldre ibland tror. Visst ungdommar dricker, gör korkade saker och gör inte som dom ska. Men det gjorde nästan alla av oss. Och även om det gick lite fel i bland och du spydde i en buske hur många bra och roliga minnen har du inte. Skulle du vara samma människa utan alla minnen av vad du gjorde utanför dina föräldrars vetskap när du var 15?
 
Människor har en förmåga att glömma hur dom själva var när dom var yngre. När jag idag ser 15-16 åringar ute och supa så kan jag inte låta bli att tänka något i stil med "stackars lilla flicka gå hem och lek med dina barbies ist"
Fast när man tänker efter så var jag likadan i den åldern. Bara det att mitt huvud vill se mig själv i den åldern som äldre än dom som är 15 idag
 
Ingen borde behöva vara bevakad varje given stund av sina föräldrar. Man går miste om allt för mycket då
 
Och för att inte tala om hur mycket den här applikationen kan missbrukas på ett mer allvarligt sätt. Av föräldrar som är för kontrollerande, för religösa osv.
 
Nej, hela grejen ger mig bara obehagskänslor



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback