När idioter ska börja

 
När jag läser den här artikeln är det två saker som jag stor mig på
 
Först att "Eftersom Lucia är ett kristet helgon blir det för skolorna till att ha luciafirande utan Lucia"
Svenska Lucia firandet har sitt ursprung i flera historier. Ja det finns en Sankta Lucia, det kristna helgonet som vi ser som själva Lucia men det finns även flera andra deler vi dragit in i våran Lucia.
 
Till exempel så har vi grejen med att Lucia har eld i håret. Det har absolut ingenting med det kristna helgonet att göra. Den starkaste teorin är att det har sitt ursprung i en hednisk ljusgudinna.
 
Sen finns det kopplingen till att svenska Lucia firandet från början var ett firande den 13:e december för att det var årets mörkaste tid enligt den förnordiska kalendern så man använde ljus i ett symboliskt syfte för att få undan mörkret och få ljuset att återvända.
 
Innan dess hade vi oxå ideen om att Vintersolståndet var denna natt. Det var en farlignatt då man skulle hålla sig inomhus och vara vaken hela natten. Med andra ord ljusen skulle lysa natten igenom.
 
Allt vår svenska Lucia egentligen har gemensamt med det kristna helgonet är namnet, att det är en kvinna.
 
Sen om man vill kan man juh försöka förklara hur pepparkaksgubbar har med religion att göra oxå
 
Sen det andra jag stör mig på är hur korkad hela ideen är från början till slut.
 
Alltid ska det bråkas om hur regler ska uppfattas. Kan människor bara inte använda sitt sunda förnuft. Regeln är väl skapad just för att det är religionsfrihet i sverige och ingen ska bli påtvingad en tro.
 
Den säger inte att de inte ska få lära sig om tron. Att de ska vara helt skyddad om vad det innebär. De flesta skolor besöker kyrkor, moskeer osv isamband med religionsundervisning. Alla ungar får lära sig om olika religioner och det är för i helvete klart att de förstår att det finns olika religioner och att bara för att en präst eller imamen har en tro så betyder det inte genast att de måste tro samma sak.
 
Det handlar om 13-15 åringar inte 3 åringar!
 
Men mest av allt stör jag mig nog på att hela artikeln dryper om ett sådant låssas dumhet. Reductio ad absurdum om vi vill snacka fin språk. I alla fall hoppas jag att det är vad han försöker sig på. Annars är han juh bara blåst påriktigt och det skulle juh vara deprimerande
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback