Luftskepp - Bättre sent än aldrig


Runt i julas skrev jag ett inlägg där jag bad om önskerubriker. En av dem jag fick var "luftskepp" (skulle göra ett ? efter men råkar veta vem som skrev det och då blir det mer sammanhängande)

Ialla fall så kom jag aldrig speciellt långt att faktiskt publicera något om luftskepp. Men nyss när jag tittade igenom arkivet på alla utkast så hittade jag det här:

Under första världskriget användes luftskepp för militära ändamål, till en början enbart för spaning. Efterhand började luftskeppen användas för bombfällning. Det gick till så att man för hand kastade bomber från skeppen. Tyskarna gjorde över 700 luftskeppsraider till England och fällde bomber. Luftskeppen användes också för olika typer av transporter och till så kallade spärrballonger. Detta var ballonger förankrade med stålkablar som förhindrade att bombplan kunde flyga på låg höjd och släppa bomber mot sina mål


Varsågod Jocke, så långt kom jag med det =P




En annan rubrik som jag faktiskt använde ^^







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback