Krig



Har precis tittat på Snapphanar. Det kriget mellan svenskar och danskar utspelades för drygt 300 år sen. För 300 år sen dödade alltså svenskar och danskar varandra för att vinna land.

 

Idag är det en omöjlighet för oss. Att vi skulle springa omkring och skjuta varandra. Vi lever i fred, vi är civiliserade, det är en annan tid, vi kommer inte hamna i krig.

 

Men om vi tänker efter lite nu. För ca 100 år sen var det första världskriget

För ca 70 år sen var det andra världskriget. För min generation är det något man lär sig om på historie lektionerna med andra ord något som hände för länge sen. Men egentligen så ligger det närmre, chanserna att din mormor/morfar/farmor/farfar minns det är ganska stora. Och om dom levde då är det väl ändå inte så länge sen.

 

Visst vi i sverige var inte direkt inblandade i något av krigen. Men precis som resten av världen kände vi av det. Sen ska vi inte glömma att vårat närmsta grannland Norge faktiskt var inblandat i kriget.

 

Men visst det var ändå nästan 70 år sen, världen har förändrats sedan dess.

 

Har den verkligen det?

 

Just nu ligger ett av världens största makter i krig med ett annat land; Irak.

Kanske inte krig så som det såg ut för 70 år sen. Det är inte två länder som slåss om landmassa. Det är ett land som invaderat ett land som ligger tvärs över världen för att rädda det från dess tyrannistyre. Eller för att de vill åt oljan. Anledningen är inte viktig här utan det viktiga är att de faktiskt ligger i krig. Ett krig som vi har soldater i.

 

I det här kriget mördas människor. Soldater och oskyldiga. Vi säger att det är för att rädda folket. Om det stämmer eller inte tänker jag inte lägga mig i. Om kriget är rättfärdigat har jag varken kunskaperna eller intresset att diskutera.

 

Detta kriget som vi har styrkor i gjorde att Sverige utsattes för en attack. Visst det var den absolut sämsta attacken med den absolut mest korkade personen som inte lyckades göra något annat än att ha ihjäl sig själv. Om den här typen ens har några riktiga anknytningar till Irak eller om den handlade på eget bevåg vet jag inte. Och har inte heller det med saken att göra.

 

Poängen är att vad är det som säger att vi inte kommer hamna mitt i ett krig på riktigt?

 

Kanske jag bara svamlar här men jag kan ändå inte låta bli att undra, Är det verkligen så omöjligt som vi tror att Sverige kan bli inblandat i ett nytt krig?



Rättelse: Sverige har trupper i Afghanistan, inte Irak.



Visst stämmer det att krig kan komma när som helst. Fram tills för 20 år sedan var Sverige helt inställt på att slåss mot Sovjetunionen NÄR invasionen kom. Det var inte en fråga om OM den skulle komma.

Just nu finns ingen direkt risk för en invasion av Sverige. Men om tio år? Femton? Mycket kan hända på den tiden.

2011-02-25 // 22:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback