Jag erkänner en del av min nördighet



Bläddrade på tvn och råkade fastna på ett avsnitt på Star som handlade om Daniel Radcliffe (aka killen som spelar Harry Potter)

Jag har läst alla Harry Potter böcker flera gånger. Vissa nästan för många gånger. karaktärerna känner jag utifrån och inifrån. Jag älskar dom böckerna och kommer alltid göra det. Vilket tyvärr gör att jag hatar filmerna.

Filmer lever nästan aldrig upp till böckerna. Det finns helt enkelt inte plats och tid nog att få med allt i en film som finns i en bok. Men med Harry Potter filmerna funkar det inte alls för mig. Jag älskar Stolthet och fördoms boken och älskar även filmen. I Harry Potter filmerna är det helt enkelt för mycket de missar, för mycket de ändrar för många dåliga val.

 

Ett exempel är hur de valde att gestalta karaktären Sirius Black. Gary Oldman (som spelar rollen) kunde varit fantastisk i den rollen. Så det var inte felet, utan felet var hur löjlig karaktären blev. Löjligare än den behövde bli.

Men sen så är det kanske just det att jag har förutfattade meningar om filmen just för att jag älskar böckerna så mycket? Jag tycker filmerna rakt igenom suger! Men nu när jag satt och tittade på avsnittet om Daniel Radcliffe måste jag bara undra om det verkligen stämmer.

Så jag har beslutat mig för en sak. Sista delen i filmserien kommer snart ut (om nått år iaf) och när alla filmer komit ut ska jag sätta mig ner och titta på dem alla. Och det ska jag göra utan att koppla dem till böckerna. Jag ska se dem helt som egna filmer och se om de kanske är värda något ända.

Det svåraste kommer vara att komma över Harrys pottfrilla i de förtsa filmerna =/
Kan jag göra det kan jag nog göra allt


Bild lånad från google




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback