Varför ?


Min pappa ställde en fråga till mig igår som jag inte kunde svara på. Hela dagen har den poppat upp i huvudet på mig och jag undrat lite över det.

Hur kommer det sig att mjukt bröd blir hårt när det blir gamalt och hårt bröd (knäckebröd) blir mjukt?

Okej knäckebröd blir kanske inte riktigt mjukt men det blir mjukare och segare när det ligger tillräckligt länge. Frågan är alltså varför...

Är det för att brödet egentligen är så naturligt och det helt enkelt går tillbaka till sin ursprungs mjuk/hårdhet? Eller är det för att de hårda och mjuka brödet vill komma närmre varandra och därför går halva vägen var?

Eller har nån någon bättre teori?


Det har med luftfuktigheten vs brödets fuktighet att göra. Mjukt bröd har högre halt av fukt än luften så när det får stå framme blir det hårdare eftersom fukten från brödet försvinner ut i luften. Hårt bröd har lägre fuktighet än luften så när det står framme blir det istället mjukare av att det tar upp fukt från luften.

2010-05-08 // 10:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback